Nowe Centrum Tychów
Wprowadzenie
Powojenna rozbudowa Tychów była efektem planów stworzenia zaplecza mieszkaniowego dla Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. W 1950 roku Prezydium Rządu podjęło decyzję o budowie Nowych Tychów. Pierwsze osiedle powstało według projektu Tadeusza Teodorowicza-Todorowskiego (osiedle Anna, zwane również „A”, będące modelowym przykładem architektury i urbanistyki socrealistycznej w Polsce), następne zaprojektowali wspólnie Kazimierz Wejchert i Hanna Adamczewska-Wejchert. Wraz z nową koncepcją rozwoju miasta uchwaloną na początku lat 60. XX wieku zdecydowano się na odejście od socrealistycznej koncepcji i podążano w kierunku modernistycznej urbanistyki cechującej się większymi przestrzeniami otwartymi między monofunkcyjną zabudową i szerokimi arteriami komunikacyjnymi. Miasto miało rozwijać się w kierunku południowym oraz wschodnim od Starych Tychów i osiedli A i B. Aż do lat 80. XX wieku powstawały osiedla mieszkaniowe nazywane kolejnymi literami alfabetu i imionami żeńskimi. Miasto miało się stać pierwszym i największym miastem w systemie satelitów aglomeracji górnośląskiej, liczącym około 100 000 mieszkańców. Bardzo dynamiczny rozwój Tychów i lokalizowanie w mieście wielu ważnych inwestycji, również przemysłowych, sprawiło, że stały się one czymś więcej niż tylko zapleczem mieszkaniowym – zyskały status samodzielnego ośrodka miejskiego. Wraz z transformacją systemową przerwana została budowa miasta według przyjętej koncepcji, co poskutkowało m.in. brakiem wyraźnie zaakcentowanego centrum w obecnym układzie urbanistycznym Tychów.
Tychy są miastem unikatowym w skali kraju. Zostały bowiem zrealizowane holistycznie w oparciu o całościowy plan generalny zaprojektowany na początku lat 50-tych ubiegłego wieku. W konsekwencji zmian ustrojowych i gospodarczych, obszar strategicznie wyznaczony jako centrum miasta nie został zrealizowany. Powszechny kryzys demograficzny i mieszkaniowy sprawił, że władze miasta ponownie postanowiły pochylić się nad sensem realizacji centrum, kierunkiem jego rozwoju oraz sposobami jego wyznaczenia i realizacji.
Tychy to miasto na prawach powiatu o powierzchni 81,81 km2, dzięki czemu jest jednym z większych miast województwa śląskiego i jest jednym z centralnych ośrodków Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), utworzonej na obszarze konurbacji górnośląskiej. W 2021 roku w mieście żyło 118 785 mieszkańców.
Zgodnie z założeniami urbanistycznymi planu generalnego rozbudowy Tychów z lat 50-tych autorstwa zespołu Hanny Adamczewskiej-Wejchert i Kazimierza Wejcherta, centrum miało być ostatnim etapem budowy miasta i stanowić tzw. Centralny Ośrodek Usługowy. Lokalizacja centrum wskazana była wewnątrz śródmieścia wyznaczonego czworobokiem ulic o długości ok. 1 km, przy przecięciu dwóch tzw. elementów krystalizujących strukturę przestrzenną miasta: Osi Zielonej łączącej Park Północny z Parkiem Południowym i osi kolejowej w wykopie.

Źródło: H. Adamczewska-Wejchert, K. Wejchert, Jak powstawało miasto, Monografia planowania, cz. I, Pergamon, Tychy 1995, r. IV, s. 3
Teren, o powierzchni ponad 15 ha, przeznaczony pod centrum miasta wciąż pozostaje niezagospodarowany, z niedostosowaną i nieuporządkowaną infrastrukturą techniczną, wymagającą gruntownej przebudowy. Obszar zlokalizowany jest wzdłuż szerokiej arterii komunikacji samochodowej – Alei Jana Pawła II, która obecnie ma charakter tranzytowy i przez to niecentrowórczy. Obecnie, w strukturze funkcjonalno-przestrzennej miasta, obszar ten wraz z wykopem kolejowym stanowi fizyczną i mentalną barierę dzielącą miasto na dwie części.
Centrum miasta rozumiane jest jako miejsce integrujące mieszkańców i użytkowników z zewnątrz, skupiające w gęstych relacjach miejsca zamieszkania, pracy oraz przede wszystkim usługi o charakterze centrotwórczym i ponadlokalnym. Krwiobiegiem dla tych relacji są różnorodne przestrzenie publiczne będące miejscami spotkań i integracji społecznej w formie wydarzeń publicznych, aktywności biznesowej i kulturalnej, a także postaw obywatelskich i demokratycznych.
Podążając za dotychczasowymi trendami rozwoju przestrzennego miast w Polsce, centrum Tychów w wyżej opisanym rozumieniu nigdy by nie powstało. Modernistyczna urbanistyka miasta i tożsamy z nią rodzaj inwestycji mieszkaniowych bazujących na monofunkcyjnej i rozproszonej zabudowie, rosnące zmotoryzowanie mieszkańców oraz suburbanizacja prowadzą do pogłębiającego się ubożenia śródmiejskiego obszaru, a w konsekwencji dezurbanizacji miasta.
Obecny stan wiedzy w dziedzinie planowania przestrzennego i rozwoju miast bezwzględnie odrzuca ubiegłowieczne założenia modernistycznej urbanistyki charakteryzującej się segregacją funkcji (obszarami monofunkcyjnymi), rozproszeniem zabudowy i priorytetyzacją transportu samochodowego w kierunku struktury przestrzennej cechującej się wielofunkcyjnością zagospodarowania (mixed-use), zwartością zabudowy i zrównoważoną mobilnością. Założenia te pozwolą wzmacniać rezyliencję miasta, czyli jego odporność i zdolność adaptacji do kryzysów społecznych, gospodarczych, klimatycznych i politycznych.
Odpowiedzią na ten pogłębiający się problem jest wypełnienie ok. 15 ha pustki miejską, zwartą i wielofunkcyjną zabudową łączącą miejsca zamieszkania, usług (w tym komercyjnych, publicznych i miejsc pracy), rekreacji i kultury otoczoną różnorodnymi przestrzeniami publicznymi.
Tworzenie wizji
Ze względu na istotność i skomplikowanie przedsięwzięcia, typowe narzędzie planistyczne, jakim jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zostało uznane za niewystarczające. Pojawiła się potrzeba stworzenia bardziej interdyscyplinarnego narzędzia o charakterze strategicznym, planistycznym i koordynacyjnym, które nazwano masterplanem. Rozpoczęcie prac nad masterplanem nowego centrum miasta Tychy zainicjowane zostało powołaniem 1 sierpnia 2021 roku pełnomocnika prezydenta ds. koordynowania i monitorowania przedsięwzięć w zakresie rozwoju obszaru nowego centrum miasta Tychy.
Masterplan jest narzędziem tzw. urbanistyki operacyjnej, a jego zadaniem jest koordynacja różnych procesów związanych z rozwojem obszaru, w tym przede wszystkim zobrazowanie wizji i kontekstu dla przyszłych inwestycji oraz wskazanie modeli i etapów ich realizacji. Jest dokumentem bardziej szczegółowym niż miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, ale jednocześnie bardziej elastycznym, co pozwala na reagowanie na uwarunkowania zewnętrzne i potrzeby dostosowując jego zakres o kolejne elementy, w tym kwestie związane z zarządzaniem przestrzenią np. polityką mobilności. Masterplan w swojej kluczowej formie stanowi podstawę do sporządzenia planu miejscowego będącego jednym ze wspomnianych procesów lub – jeżeli to konieczne – jego zmiany przy uwzględnieniu obranego kierunku rozwoju i jego kontekstu.
Rysunki i wizualizacje masterplanu nie stanowią efektu finalnego, lecz kierunek zagospodarowania i zobrazowanie założeń urbanistycznych i kluczowych aspektów architektonicznych, czyli wymagań, które docelowe projekty będą musiały spełniać oraz maksymalne możliwości inwestycyjne.

Schemat objaśniający, że przedstawione na rysunkach i wizualizacjach budynki będą docelowo projektowane przez architektów poszczególnych inwestycji uwzględniając, oprócz masterplanu, m.in. warunki techniczne, analizy rynkowe i potrzeby funkcjonalne
Pomimo niezagospodarowania obszar nie stanowi „czystej kartki” do swobodnego zaprojektowania. Do głównych uwarunkowań rzutujących na sposób zagospodarowania obszaru nowego centrum miasta Tychy należą aspekty: prawne i planistyczne (struktura własności obszaru nie jest jednolita – część obszaru stanowi własność prywatną, na obszarze obowiązują miejscowe plany zagospodarowania, które określają przeznaczenie i chłonność inwestycyjną nieruchomości, nadając im określoną wartość rynkową), infrastrukturalne (obszar przedzielony jest arterią komunikacyjną o tranzytowym charakterze, na obszarze przebiega znaczna ilość sieci infrastruktury podziemnej), społeczno-polityczne (społeczność lokalna cechuje się silnym zmotoryzowaniem i nastawieniem na rozwój infrastruktury samochodowej zwłaszcza parkingowej oraz posiada niską świadomość w zakresie procesów inwestycyjnych, planowania przestrzennego, dobrych praktyk kształtowania przestrzeni miejskiej).
Proces tworzenia wizji rozwoju nowego centrum miasta bazuje na wiedzy (z ang. Knowledge-Oriented Development), co w praktyce oznaczało odnalezienie wiodących nurtów dziedzin związanych ze zrównoważonym rozwojem, czerpanie inspiracji z dobrych praktyk i współpracy oraz przede wszystkim bazowanie na zidentyfikowanych potrzebach mieszkańców miasta. Oprócz zaangażowania mieszkańców, założenia masterplanu były prezentowane profesjonalistom z zakresu urbanistyki i mieszkalnictwa oraz inwestorom z kraju i zagranicy podczas wewnętrznych spotkań, konferencji (m.in. 11 Światowe Forum Miejskie w Katowicach), targów inwestycyjnych (MIPIM w Cannes i Real Expo w Monachium).

Michał Lorbiecki prezentujący założenia Nowego Centrum Tychów podczas Światowego Forum Miejskiego WUF11. Fot. Kamil Dybich
Wzorem dla dobrej urbanistyki są miasta, które mając po kilkaset lat stanowią dzisiaj najlepsze miejsca do życia. Są to miasta ponadczasowe, a kluczem ich sukcesu jest zwartość, wielofunkcyjność i różnorodność pod względem przestrzennym, społecznym i gospodarczym. Największymi inspiracjami były miasta typowo europejskie, ale jednym z przyjętych rozwiązań jest wankuweryzm wywodzący się, jak nazwa wskazuje, z miasta Vancouver w Kanadzie.
Kluczem było bazowanie na sprawdzonych wzorcach i dobrych praktykach, słuchaniu mieszkańców i krytycznym spojrzeniu ekspertów i praktyków.
Partycypacja społeczna
Skuteczność masterplanu zależy w dużej mierze od dialogu i wypracowanego w jego wyniku konsensusu między aktorami różnych stron procesu, w tym m.in. władz miejskich, społeczności lokalnej i inwestorów. Z tego względu podsumowanie poszczególnych działań partycypacyjnych i konsultacji społecznych stanowi kluczowy element masterplanu, który pozwala dostosować jego założenia do obecnych realiów oraz potrzeb mieszkańców i przyszłych pokoleń.
Na przełomie 2021 i 2022 roku przeprowadzone zostały konsultacje społeczne w formie ankiety (elektronicznej i papierowej). Celami konsultacji było:
- poznanie potrzeb i percepcji mieszkańców nt. obecnej przestrzeni miasta,
- poznanie wyobrażenia mieszkańców przyszłego centrum miasta,
- umożliwienie rzetelnego zaangażowania się w proces,
- prowadzenie procesu w sposób transparentny i edukacyjny.
Pytania w ankiecie były otwarte, przez co mieszkańcy nie byli naprowadzeni na konkretne odpowiedzi i jednocześnie mogli zaangażować się w proces na tyle, ile chcieli. Ankieta była dystrybuowana w prasie i mediach lokalnych, mediach społecznościowych, stronach internetowych, a także za pośrednictwem szkolnych dzienników elektronicznych.
Wpłynęło 1606 ankiet, z których wyniknęło, że mieszkańcy Tychów stawiają przede wszystkim na zieleń, wielofunkcyjne budynki oraz poruszanie się po przyszłym centrum miasta pieszo.

Warsztaty dla mieszkańców. Fot. UM Tychy
Oprócz ankiet, partycypacja społeczna była do tej pory prowadzona pod postacią otwartych spotkań (w tym online), a także warsztatów zarówno otwartych, jak i z dedykowanymi grupami (np. dziećmi, młodzieżą, Tyską Radą Seniorów i Młodzieżową Radą Miasta). Przewiduje się dalsze angażowanie społeczności lokalnej, w tym m.in. podczas wyłożenia projektu planu miejscowego do publicznego wglądu w ramach możliwości składania uwag i udziału w otwartej dyskusji publicznej.
Należy podkreślić, że zaprezentowane mieszkańcom założenia masterplanu spotkały się z silną aprobatą, co bez wątpienia jest efektem zaangażowania ich od samego początku procesu.
Forum miejskie i Oś Zielona
W ramach przygotowania założeń konkursu na zagospodarowanie centralnego odcinka Osi Zielonej i Forum miejskiego postanowiłem bardziej pochylić się nad potrzebami grup społecznych, które są najbardziej wrażliwymi użytkownikami miasta, jak również są najczęściej pomijane w dyskusji publicznej nad rozwojem miast: dzieci, młodzieży i seniorów.
W ślad za ideą „8-80 Cities”, według której przestrzeń zaprojektowana dla 8 latków i 80 latków będzie dobra dla wszystkich, w wyniku warsztatów dostosowanych do każdej z grup, opracowałem wraz z dziećmi, młodzieżą i seniorami społeczne założenia konkursowe, które stanowić będą wytyczne dla uczestników konkursu.
Dzieci
- Zielona Oś musi być miejscem równości, gdzie każdy czuje się swobodnie i bezpiecznie niezależnie od wieku, płci, wyglądu, poglądów, orientacji seksualnej i jej zagospodarowanie musi podkreślać te wartości.
- Zielona Oś musi być miejscem dostępnym pod względem zdolności ruchowych, komunikacji zbiorowej i rowerowej, a przy tym bezpiecznym.
- Zielona Oś musi być przestrzenią zieloną, uwzględniającą bioróżnorodność, elementy błękitno-zielonej infrastruktury, ochronę środowiska i poczucie świadomości klimatycznej, a przy tym estetyczną i kolorową.
- Zielona Oś musi być przestrzenią z miejscami do zabawy, rozrywki, gier oraz sportu, zarówno indywidualnych, jak i zespołowych, fizycznych, jak i wirtualnych, dla osób w różnym wieku i przy użyciu różnego wyposażenia np. piłek, rowerów, deskorolek, smartfonów, a także wydarzeń publicznych np. kin letnich, koncertów, pikników.
- Zielona Oś musi umożliwiać rozmowy, spotkania, zawieranie nowych kontaktów, a także ekspresję poglądów i sztuki.
- Zielona Oś musi umożliwiać odpoczynek indywidualny, jak i wśród innych osób oraz zwierząt przy użyciu różnego wyposażenia np. leżaków, koców, pufów.
- Zielona Oś musi być miejscem atrakcyjnym, tworzącym poczucie dumy i tożsamości uwzględniając małą architekturę, w tym m.in. fontanny, oświetlenie, rzeźby, nośniki informacji.
- Zielona Oś musi być przedpolem dla życia komercyjnego, aktywizować gastronomię, handel i usługi zarówno z pierzei budynków, jak i tymczasowych np. foodtrucków, budek z lodami, kontenerów.
- Zielona Oś musi być przestrzenią nowoczesną i profesjonalną, czyli taką, która umożliwia życie biznesowe, naukę, korzystanie z technologii i social mediów dzięki np. Internetowi, ładowarkom.
- Zielona Oś musi być przemyślana pod względem zarządzania, czyli porządku i bezpieczeństwa publicznego np. w aspekcie nielegalnego wjazdu i zachowań, dbania o bezdomnych ludzi i zwierzęta, a także czystości np. przestrzeni, koszy na śmieci, toalet.
Młodzież
- Zielona Oś musi być miejscem spotkań grup w różnym wieku, lecz uwzględniać też potrzebę samotnego spędzania czasu, a także z pupilami.
- Zielona Oś musi umożliwiać spacerowanie, słuchanie muzyki, czytanie książek, rozmowę, jedzenie i picie, a także aktywną rekreację.
- Zielona Oś musi być pełna zieleni w postaci drzew, kolorowych kwiatów i innych roślin, które nie tylko poprawiają estetykę, lecz również wzbogacają bioróżnorodność.
- Zielona Oś musi być wyposażona w ławki, leżaki, elementy wodne i służące do zabawy, a także klimatyczne oświetlenie.
- Zielona Oś musi być możliwie wolna od ruchu samochodowego, uciążliwego hałasu i złej jakości powietrza.
- Zielona Oś musi posiadać miejsce organizacji kameralnych koncertów i innych wydarzeń.
- Zielona Oś musi być przestrzenią tolerancji, w której każdy będzie czuł się swobodnie będąc sobą, a także być bezpieczna od wandalizmu, chuliganów, braku szacunku, przemocy.
- Zielona Oś musi być miejscem poczucia dumy i utożsamiania się z miastem, a także jego atrakcyjną wizytówką przyciągającą użytkowników z innych miejscowości.
- Zielona Oś musi wspierać okoliczne usługi gastronomiczne, działalność kulturalną, życie biznesowe oraz nocne.
- Zielona Oś musi być miejscem innowacyjnym, a nie zwykłym parkiem.
Seniorzy
- Zielona Oś musi umożliwiać obserwację innych ludzi i otoczenia, nawiązywanie kontaktów, spotkania ze znajomymi, picie, jedzenie, czytanie, pisanie, swobodne rozmawianie, poczucie prywatności, słuchanie muzyki i wyciszenie, bierne i aktywne wypoczywanie samotnie i z innymi.
- Zielona Oś musi być bezpieczna pod względem infrastrukturalnym (dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami), komunikacyjnym (ruch samochodowy, rowerowy i hulajnogi) i innych ludzi (pijacy, bezdomni).
- Zielona Oś musi być miejscem kontaktu z przyrodą w postaci traw, drzew i aranżacji kwietnych.
- Zielona Oś musi być przyjazna naturze czyli być jak najbardziej wolna od zanieczyszczeń i sprzyjać retencji oraz bioróżnorodności pod względem różnych gatunków roślin i możliwości bytowania zwierząt, a także uwzględniać wykorzystanie materiałów przyjaznych środowisku.
- Zielona Oś musi uwzględniać możliwość pojawienia się przy niej usług społecznych i obiektów kultury poprzez wskazanie plenerowej przestrzeni do edukacji, wydarzeń i ekspozycji.
- Zielona Oś musi być wyposażona w małą architekturę, w tym meble miejskie, rzeźby i fontanny.
- Na Zielonej Osi muszą się znaleźć urządzenia służące zabawie i rekreacji osób w różnym wieku i o różnej sprawności.
- Zielona Oś musi być włączająca, czyli jej wyposażenie musi być skierowane do różnych grup odbiorców pod względem płci, wieku, zamożności, sprawności i innych cech (np. ławki różnej wysokości).
- Oś Zielona nie może być typowym parkiem, lecz zazielenioną przestrzenią wielkomiejską o charakterze reprezentacyjnym.
- Zielona Oś musi stanowić atrakcyjną przestrzeń dla sąsiadujących budynków, które będą ją wzbogacać o funkcje wewnątrz oraz na zewnątrz, a także o obserwatorów wzmacniających bezpieczeństwo.
Idea
Budynki w nowym centrum miasta mają być wielofunkcyjne i dzięki różnorodnej ofercie centrum będzie miejscem dla wszystkich. Będzie miejsce na sklepy, kawiarnie, restauracje, puby, biura. Zabudowa będzie kształtowana w taki sposób, żeby nie przytłaczała, czyli miała „ludzką skalę”. Czerpiąc z tradycji miast europejskich będzie zwarta i pierzejowa, a centralną lokalizację w mieście zaakcentują najwyższe budynki – dominanty na skrzyżowaniu Osi Zielonej z Al. Jana Pawła II.
Będzie to obszar, po którym najwygodniej będzie się poruszać pieszo dzięki przyjaznej infrastrukturze, atrakcyjnej przestrzeni i przede wszystkim bliskości rozmaitych usług. Pomoże w tym sprawny transport zbiorowy w postaci trolejbusów, autobusów i kolei, a także wygodna i bezpieczna sieć dróg rowerowych.
Nowe centrum miasta Tychy to będzie przede wszystkim system tętniących życiem przestrzeni publicznych oparty na Osi Zielonej, łączącej północną i południową część miasta, a także odmienionej alei Jana Pawła II, która z tranzytowej arterii zmieni się w miejską ulicę.
Prowadzić one będą do najważniejszego miejsca w centrum – Forum miejskiego, czyli dużego, zielonego i wielofunkcyjnego placu ogólnomiejskiego. Razem z deptakami i mniejszym placem łączyć się będą w sieć integrującą miasto miejscami spotkań, spędzania wolnego czasu, zabawy i odpoczynku.
Co istotne, wszystkie przestrzenie w nowym centrum miasta będą uwzględniały tzw. błękitno-zieloną infrastrukturę, czyli takie urządzenie zieleni, które m.in. będzie sprzyjać retencji wód opadowych, chronić przed upałem i suszą, czy wzbogacać bioróżnorodność. Zieleń będzie wypełniała nie tylko przestrzenie otwarte, ale również będzie stanowiła istotny element zabudowy np. pod postacią zielonych dachów.
Schematyczne przedstawienie struktury przestrzennej Nowego Centrum Tychów
W pierwszej kolejności, strukturę przestrzenną podzielono na przestrzenie publiczne i tereny inwestycyjne. System przestrzeni publicznych oparty został o krzyżujące się ze sobą główne elementy krystalizujące strukturę przyszłego centrum – Oś Zieloną z Forum miejskim oraz nową Aleję Jana Pawła II, która zostanie przekształcona z 6-8 pasmowej arterii tranzytowego ruchu kołowego w miejską ulicę o dwóch pasach ruchu, drogach rowerowych, z zielenią i szerokimi chodnikami. Przeobrażenie alei nie tylko pozwoli uzyskać przestrzeń dla ludzi, ale również powiększy tereny inwestycyjne, co umożliwi ich bardziej racjonalne zagospodarowanie. W celu powiązania obszaru z miastem zostały wyznaczone tereny deptaków pomiędzy przyszłą zabudową poprowadzone na podstawie obecnie funkcjonujących przedeptów, dzięki czemu ich kierunki będą intuicyjne dla użytkowników. Ponadto, deptaki nie przebiegają “na przestrzał” przez zabudowę, lecz kończą perspektywę na fasadzie, narożniku, wyniesieniu lub dominancie budując wrażenia i służąc interakcjom. Na splocie ciągów pieszych został wykreowany plac miejski uzupełniający hierarchię systemu przestrzeni publicznych nadając mu różnorodności pod względem funkcji i możliwości wykorzystania poprzez ich charakter i rozmiar.
Przestrzenie publiczne nadadzą kontekst przyszłym inwestycjom. Dzięki nim, projektanci przyszłych budynków będą świadomi m.in. tego, która fasada będzie najbardziej reprezentacyjna i z jakiego typu przestrzenią budynek będzie współoddziaływał. W celu domknięcia osiowych założeń, na ich przecięciu wskazane zostało miejsce symboliczne, przedstawione na rysunkach pod postacią iglicy. Będzie to miejsce, w którym w przyszłości zostanie postawiony obiekt (np. statua lub brama) wymyślony wraz ze społecznością lokalną, budujący tożsamość centrum jako miejsca i stanowiący nowy symbol miasta.
Wszystkie budynki pod względem architektonicznym będą bazowały na zwartej i pierzejowej tkance znanej z miast europejskich charakteryzujących się najwyższą jakością życia. W połączeniu z przestrzeniami publicznymi miejsca w nowym centrum będą różnorodne i jednocześnie będą tworzyły harmonijną całość.
W celu uzyskania wyższej intensywności zabudowy i przy tym wyższej gęstości zaludnienia obszaru wprowadzone zostało dopuszczenie miejscowego wyniesienia części budynków inspirowane wankuweryzmem. Wyższa intensywność zabudowy jest też zabiegiem służącym zachowaniu wartości nieruchomości wynikającej z obowiązujących ustaleń planów miejscowych, które nadały tym terenom określone przeznaczenie i chłonność inwestycyjną. Niektóre wyniesienia będą obligatoryjne, gdyż ich rolą będzie domykanie perspektyw lub wyznaczenie konkretnego miejsca, co wpłynie na czytelność całego założenia. Ponadto, przy przecięciu przestrzeni o osiowym charakterze powstaną dominanty wysokościowe podkreślające centralną lokalizację w mieście. Jest to swoista kontynuacja wyobrażenia przyszłego “city” Hanny Adamczewskiej-Wejchert i Kazimierza Wejcherta, według którego najwyższe budynki w mieście miały akcentować przebieg Osi Zielonej.
Jednym z kluczowych wyzwań, na które musi odpowiadać przyszłe centrum miasta jest kryzys klimatyczny. Miasto musi być nie tylko rezylientne, czyli odporne, elastyczne i adaptujące się do zmieniających się warunków środowiskowych, gospodarczych, społecznych i politycznych, ale przede wszystkim jego oddziaływanie musi być świadomie zarządzane tak, aby minimalizować to negatywne. W tym celu oprócz zwartości i wielofunkcyjności zabudowy, mobilności opartej o komunikację pieszą, rowerową i zbiorową, będzie uwzględniać błękitno-zieloną infrastrukturę zarówno w ramach przestrzeni publicznych, jak i budynków.
Założenia
W swojej najprostszej postaci masterplan zawiera rysunek koncepcji urbanistyczno-architektonicznej pokazujący w schematycznej formie docelowe zagospodarowanie terenu z uzupełniającymi opisami i detalami przedstawiając kierunek rozwoju całego obszaru, jak i kontekst dla poszczególnych inwestycji. Ideą masterplanu jest to, że nie jest on dokumentem ukończonym, lecz na bieżąco uzupełnianym o kolejne aspekty i rozwiązania. Schematyczne obiekty i zagospodarowanie na rysunkach masterplanu mają odzwierciedlać kluczowe założenia rozwoju i będą sukcesywnie zastępowane docelowymi projektami. Pomimo wyznaczenia konkretnych granic obszaru, rozwiązania masterplanu muszą być powiązane z resztą miasta i będą miały wpływ na rozwój w szerszym kontekście, co zostało przedstawione na schematycznych rysunkach.
Kluczowymi założeniami masterplanu są:
WIELOFUNKCYJNOŚĆ
Różnorodność pod względem funkcji i ich gęstość sprawia, że przestrzeń żyje o różnych porach dnia i uwzględnia potrzeby różnych użytkowników. W przeciwieństwie do monofunkcyjnych obszarów, które wymuszają korzystanie z samochodu, wielofunkcyjność wpływa nie tylko na racjonalne wykorzystanie przestrzeni, ale również na poruszanie się pieszo, co wpisuje się w koncepcję miasta 15-minutowego. Bazując na sprawdzonych doświadczeniach, lokalizacja usług wyłącznie w parterach budynków nie jest wystarczająca, by ożywiać przestrzeń publiczną. Budynki w pełni usługowe natomiast wpływają na uśpienie okolicy w innych porach dnia. Z tego względu w budynku lub zespole budynków muszą znajdować się zarówno funkcje usługowe, jak i mieszkalne.
Przestrzenie publiczne wyznaczają aktywne krawędzie budynków. Na poziomie parteru znajdą się usługi centrotwórcze, czyli gastronomia, handel detaliczny, usługi społeczne, czy rzemieślnicze, które w połączeniu z zewnętrzem oddziałując i korzystając z przestrzeni publicznej (np. w formie ogródków gastronomicznych) ożywiają ją. Maksymalne zróżnicowanie i gęstość lokali o różnych funkcjach wzdłuż przestrzeni publicznej jest kluczowe. W tym celu lokale muszą być maksymalnie wąskie od strony fasady. Poza funkcją pierzei, najistotniejszym elementem zabudowy wpływającym na aktywizację przestrzeni publicznej jest strefa wejść. Możliwość korzystania z budynku (zarówno w celu skorzystania z usług, jak i wejścia do miejsca pracy lub zamieszkania) bezpośrednio z chodnika jest jednym istotnych założeń kształtowania centrum miasta.
Na wyższych kondygnacjach znajdą się inne lokale zapewniające miejsca pracy (np. biura) i świadczące usługi lokalne i ponadlokalne, a także pojawią się lokale mieszkalne.
Niezwykle ważną rolę pełnią przestrzenie półpubliczne oraz zewnętrzne przestrzenie mieszkaniowe, czyli balkony, loggie, tarasy. W ślad za doświadczeniami związanymi z lockdownami w czasie pandemii, środowiska związane z kształtowaniem mieszkalnictwa w miastach podkreślają istotność dostępu do zewnętrznych przestrzeni mieszkaniowych. Dostępność zewnętrza jest uznawana za istotny aspekt środowiska zamieszkania.
Istotnym jest niemarnowanie powierzchni dachu, lecz wykorzystanie jej potencjału przynajmniej poprzez zagospodarowanie jej w formie zielonych dachów będących elementem błękitno-zielonej infrastruktury.
Różnorodna oferta sprawi, że centrum miasta będzie dla wszystkich.
ZWARTA I INTENSYWNA ZABUDOWA PIERZEJOWA Z ZACHOWANIEM POCZUCIA LUDZKIEJ SKALI
Zgodnie z obecnym stanem wiedzy zwarta zabudowa jest najbardziej zrównoważoną formą przestrzenną miast. Jej intensywność podyktowana jest potrzebą koncentracji jak największych możliwości do zamieszkania, pracy, usług, spotkań i rekreacji, co zapewni ożywienie przestrzeni centrum o różnych porach dnia przez różnych użytkowników. Zaproponowana intensywność zabudowy wynika również z chłonności inwestycyjnej terenu na podstawie obowiązujących planów miejscowych, której obniżenie skutkowałoby roszczeniami związanymi z obniżeniem wartości nieruchomości.
Pierzeje budynków definiują strukturę i czytelność przestrzeni publicznych. Taki układ pozwala stworzyć poczucie i tożsamość konkretnych przestrzeni definiując je w świadomości jako miejsca.
Narzucony podział zabudowy na podium, wyniesienie i dominantę pozwala zachować poczucie ludzkiej skali budynków pomimo ich intensywności. W węższych przestrzeniach takich jak deptaki o szerokości 11 metrów, piąta kondygnacja będzie musiała być cofnięta względem linii zabudowy celem jej ukrycia – nie będzie ona widoczna z perspektywy człowieka. Choć wyniesienia i dominanty będą celowo widoczne to możliwości ich rozmieszczenia zostały ograniczone do obszarów przylegających do bardziej otwartych przestrzeni, ich kubatura będzie ograniczona wskaźnikami zabudowy oraz będą cofnięte względem linii zabudowy celem lepszej gospodarki przewietrzaniem (wysokie budynki wyłapują wiatr i wpuszczają go w przestrzenie publiczne, lecz ich nadmiar będzie rozbijany przez wysunięte podia).
Poczucie ludzkiej skali jest również osiągane poprzez kształtowanie różnorodności horyzontalnie, czyli funkcjami i estetyką fasad. Z tego względu, oprócz ograniczenia szerokości frontu lokalu użytkowego, koniecznym jest również ograniczenie utrzymania stałej stylistyki elewacji.
PRZESTRZENIE PUBLICZNE I PÓŁPUBLICZNE
Przestrzenie publiczne tworzą życie między budynkami. Podstawową zasadą i punktem wyjścia jest tutaj wspomniany wcześniej system zróżnicowanych przestrzeni, z którym rozmieszczone budynki będą w synergii. Projektowanie przestrzeni publicznych jest przede wszystkim nastawione na ludzi poruszających się pieszo i ma na celu zapewnienie krajobrazu miejskiego, w którym przyjemnie będzie nie tylko się przemieszczać, ale również przebywać, pracować, żyć. Wymaga to interdyscyplinarnego planowania od samego początku. Ulice, place i parki powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby ułatwiać korzystanie z nich, zapewniać elastyczność użytkowania, uwzględniać projektowanie uniwersalne oraz zapewniać możliwości dalszego rozwoju. Z uwagi na rangę ogólnomiejską Osi Zielonej i zlokalizowanego na niej Forum miejskiego, przestrzeń ta zostanie zaprojektowana w oparciu o konkurs, w celu uzyskania najlepszego rozwiązania. Ponadto, procedura konkursowa ma za zadanie wzmocnić transparentność procesu i zaangażować społeczność lokalną poprzez włączenie jej w ustalenie warunków projektowych. Plac miejski, wyznaczony pośród zabudowy ma urozmaicać system przestrzeni publicznych, a jego rozmiar ma podkreślać hierarchię w tym systemie, nadawać mu innego charakteru niż pozostałe przestrzenie w przyszłym centrum oraz mieście. Jego lokalizacja została wyznaczona w sposób umożliwiający obudowanie go pożądaną tkanką miejską. Węższe deptaki połączą plac z Aleją Jana Pawła II, Forum miejskim na Osi Zielonej oraz innymi kierunkami w mieście wyznaczonymi przez istniejące przedepty. Ich szerokość podyktowana jest wizją stworzenia bardziej kameralnych uliczek znanych z miast europejskich, z uwzględnieniem warunków technicznych (w tym bezpieczeństwa pożarowego) oraz – z uwagi na niewielką skalę założenia – zminimalizowaniem ingerencji w chłonność inwestycyjną obszarów, co w przypadku terenów prywatnych wiąże się z roszczeniami i wykupem.
Przyszłe centrum dzięki poprawie istniejących i stworzeniu nowych powiązań pieszych i rowerowych nie będzie oderwaną wyspą w strukturze przestrzennej miasta, lecz intuicyjnie z nim powiązane.
Przestrzenie półpubliczne stanowią enklawy wolne od zgiełku miasta i użytkowników zewnętrznych. Ideą tych przestrzeni jest stworzenie zewnętrznej przestrzeni dla społeczności sąsiedzkiej w celu zapewnienia miejsca integracji, lokalnych upraw, rekreacji. Będą one mogły być realizowane w postaci otwartych podwórek, dziedzińców oraz tarasów na dachach.
ZRÓWNOWAŻONA MOBILNOŚĆ – PRIORYTETYZACJA KOMUNIKACJI PIESZEJ
Zrównoważenie mobilności wynika wprost z ekonomii związanej z zagospodarowaniem ograniczonego dobra, jakim jest przestrzeń. Zwarta i wielofunkcyjna tkanka daje możliwości zaspokojenia różnych potrzeb w bliskiej odległości przy jednoczesnym uniemożliwieniu oddaleniu od siebie zabudowy ewentualnej terenochłonnej infrastrukturze komunikacji kołowej. Zasady mobilności mają promować opcje najlepsze dla środowiska miejskiego począwszy od krótkich dystansów pieszych, wygodnej i bezpiecznej sieci dróg rowerowych uzupełnionych o stacje rowerów miejskich, regularną siatkę połączeń autobusowych i trolejbusowych uzupełniających dalsze destynacje obsługiwane koleją. Lokalizacja nowego centrum miasta wpisuje się w koncepcję Rozwoju Opartego o Transport Zbiorowy (z ang. Transit-Oriented Development).
Koncentracja parkowania pojazdów na parkingach w hubach mobilności i ograniczona dostępność parkowania w przestrzeni publicznej nie wyklucza komunikacji samochodowej, kiedy jest to konieczne, lecz razem z zastosowanymi formami uspokojenia ruchu (powierzchnie współdzielone i esowanie jezdni) minimalizuje tę formę przemieszczania się zniechęcając do jej nadużywania i zachęca do wybrania lepszej alternatywy. Huby mobilności nie są wyłączone z kryterium wielofunkcyjności. W ich parterach, od strony przestrzeni publicznej znajdą się lokale użytkowe z usługami centrotwórczymi, a oprócz funkcji parkingowej będzie to miejsce wypożyczania i ładowania rowerów czy hulajnóg, z którego pokonanie tzw. “ostatniej mili” będzie najwygodniejsze w inny sposób niż samochodem. Istotnym elementem tych budynków jest piąta elewacja, czyli dachy, na których musi znaleźć się przestrzeń służąca rekreacji np. w formie ogrodów lub boisk. Lokalizacja hubów mobilności jest decyzją polityczną, co oznacza, że stanowi realizację potrzeb lokalnej społeczności, aby parkingi były przede wszystkim dla mieszkańców, czyli bliżej nich. Funkcję parkingów przeznaczonych dla przyjezdnych mają pełnić istniejące i przyszłe parkingi Park&Ride poza obszarem centrum.
Przemieszczanie się pieszo jest nie tylko zdrowe dla pojedynczych osób, lecz przede wszystkim dla organizmu miejskiego. Indywidualny transport samochodowy jest najbardziej niezrównoważoną formą przemieszczania się i przynosi realne negatywne konsekwencje dla ekonomiki miasta m.in. przez koszty infrastruktury, koszty kongestii, koszty zanieczyszczenia powietrza, koszty utraconych korzyści z alternatywnego wykorzystania terenu, koszty zdrowotne.
Mobilność odbywa się w przestrzeni publicznej i należy przywrócić rozumienie jej jako wielofunkcyjnej przestrzeni, a nie służącej jedynie do przemieszczania się. Sposób, w jaki odbywa się komunikacja w przestrzeni publicznej determinuje wykorzystanie jej ograniczonego miejsca. Założeniem masterplanu jest wykorzystanie go przede wszystkim w sposób sprawiedliwy.
Wszystkie miasta rozwijające się w sposób zrównoważony dążą do minimalizacji udziału ruchu samochodowego w podziale modalnym. Tychy zostały zrealizowane w głównej mierze według założeń modernistycznej urbanistyki, co doprowadziło do zagospodarowania zdominowanego przez infrastrukturę samochodową. Założeniem strategicznym jest odwrócenie tego negatywnego trendu na obszarze centrum, co jest zgodne z wolą mieszkańców wyrażoną w konsultacjach społecznych oraz z przyjętą przez Radę Miasta Tychy polityką mobilności.

Schemat powiązań komunikacyjnych Nowego Centrum Tychów
BŁĘKITNO-ZIELONA INFRASTRUKTURA
Zarówno zabudowa, jak i przestrzenie niezabudowane muszą w sposób zdecydowany adresować kryzys klimatyczny i jego skutki maksymalizując rezyliencję centrum i całego miasta w tym aspekcie. Zwłaszcza w sytuacjach ekstremalnych temperatur lub zjawisk atmosferycznych związanych z nawalnymi deszczami i długotrwałymi suszami, infrastruktura techniczna nie stanowi wystarczającego zabezpieczenia, a czasami wręcz przeciwnie – powoduje straty zasobów w postaci energii i wody. Należy zatem ja uzupełniać, a nawet zastępować błękitno-zieloną infrastrukturą, czyli takim zagospodarowaniem, które wykorzystuje naturalne zależności w środowisku zbudowanym np. ogrody deszczowe, niecki retencyjne, rowy infiltracyjne, zarośla, wielogatunkowe łąki oraz drzewa czy zielone dachy, w celu zmniejszenia zużycia energii, zatrzymania wody opadowej, zredukowania suszy, poprawy mikroklimatu i jakości środowiska oraz zwiększenia bioróżnorodności.
Program inwestycyjny – etapowanie

Schemat etapowania inwestycji Nowego Centrum Tychów
Horyzont planistyczny dla stworzenia centrum miasta Tychy, jako przestrzeni przyjaznej do życia, pracy, spędzania czasu, jest odległy o ponad dekadę. Jednym z najważniejszych czynników w planowaniu jego realizacji jest wczesne ustanowienie ciągłego i holistycznego zarządzania procesem rozwoju. Głównymi kamieniami milowymi są:
0. Przygotowanie prawne i projektowe (uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i przygotowanie koncepcji projektowych inwestycji inicjujących).
I. Po przygotowaniu obszaru prawnie, w pierwszej kolejności należy zadbać o dostosowanie infrastruktury technicznej. Decyzje z nią związane będą bezpośrednio rzutować na możliwościach inwestycyjnych i eksploatacji przyszłych budynków i przestrzeni. Wraz z zabezpieczeniem odpowiednich warunków infrastrukturalnych, należy zadbać o stworzenie kluczowego kontekstu przyszłego centrum miasta w postaci głównych przestrzeni publicznych (zaprojektowanie i realizacja Osi Zielonej i Al. Jana Pawła II).
I’. Równolegle lub bezpośrednio po etapie I – budowa pierwszego kwartału wielofunkcyjnego uwzględniającego nową siedzibę Muzeum Miejskiego w Tychach, powierzchnie komercyjne i mieszkaniowe, a także hubu mobilności.
II. Uruchomienie nowych terenów inwestycyjnych oraz przygotowanie realizacji przestrzeni publicznych.
II’. Równolegle lub bezpośrednio po etapie II – realizacja przestrzeni publicznych między nową zabudową wielofunkcyjną.
III. Rewizja masterplanu pod względem potrzeb infrastruktury społecznej i uruchomienie terenów inwestycyjnych na wschód od Osi Zielonej po północnej stronie JPII.
* Inwestycje na terenie prywatnym zostały wskazane jako etap niezależny, niemający wpływu na sukces pozostałych etapów. Dzięki kontekstowi stworzonemu przez masterplan, etap ten może być realizowany przed, w trakcie lub po pozostałych etapach.












































